Leid werknemers op met de training Communicatie op de Werkvloer
Op de werkvloer wordt van medewerkers verwacht dat ze goed communiceren. Dit is essentieel voor het vervullen van hun rol in de organisatie. Bij de training Communicatie op de Werkvloer komen verschillende onderdelen aan bod die onmisbaar zijn voor de uitvoering van bedrijfsprocessen.
Zo is het voor een medewerker nodig om een goede ploegenoverdracht bij te wonen of te geven. Ook leer je hoe je storingen kan melden met de juiste onderbouwing, als deze zich voordoen. Tijdens de training wordt aandacht besteed aan hoe je actief luistert naar leidinggevenden en collega’s. Daarbij leer je hoe je op de juiste manier een duidelijke boodschap overbrengt en anderen kan overtuigen.
De training Communicatie op de Werkvloer draagt ook bij aan de algehele ontwikkeling van medewerkers. Zo leer je tijdens de training hoe je feedback geeft en ontvangt, hoe je assertief bent en voor jezelf op kan komen. Er wordt aandacht besteed aan hoe je met weerstand van collega’s om gaat en hoe je een conflict kan beheersen. De juiste communicatie helpt om respectvol met elkaar om te gaan, door bijvoorbeeld elkaar niet te onderbreken. Daarnaast heb je op de werkvloer soms ook te maken met taal- en cultuur verschillen. Op die momenten is communicatie wellicht nog crucialer voor het verloop van een goede samenwerking.
De training Communiceren op de Werkvloer is geschikt voor iedereen in een productie- of logistieke omgeving die de persoonlijke communicatie met anderen in het bedrijf wil verbeteren.
Hoe worden werknemers tijdens de training Communicatie op de Werkvloer getraind?
Communiceren op de Werkvloer bestaat uit 2 dagen of 4 dagdelen. De training bestaat uit praktijktrainingen en e-learnings. Wanneer deze met goed gevolg afgerond zijn, ontvangt de deelnemer een Cbt certificaat.
Tijdens de trainingsdagen wordt veel geoefend worden met casussen uit de praktijk. Dit gebeurt door bedrijfseigen scenario’s mee te nemen in de training en die in groepsverband door te nemen. Door de vormgeving van de training en dat deze direct aansluit op de praktische toepasbaarheid is het meenemen van het geleerde naar de praktijk een logisch gevolg.
Programma Communicatie op de Werkvloer cursus
De volgende onderwerpen komen tijdens de cursus aan bod:
- Gesprekstechnieken
- Feedback geven en ontvangen
- Non-verbale communicatie
- Assertiviteit
- Omgaan met weerstand
- Conflictbeheersing
- Werkoverleg/ teamoverleg
- Ploegenoverdracht/ overname
De training wordt in overleg gepland en vindt plaats op eigen bedrijfslocatie of op kantoor. De groepsgrootte van een training is maximaal 12 deelnemers.
Studieduur en kosten Communicatie op de Werkvloer training
Voor het volgen van de training kan je kiezen uit twee opties. Of je volgt de training op twee volle lesdagen of je kiest ervoor om deze op 4 dagdelen in te plannen.
- Studieduur: 2 dagen of 4 dagdelen
- Kosten: op aanvraag
- Niveau: mbo-niveau 2/ mbo-niveau 3