Leid werknemers op met de cursus Communicatie op de Werkvloer voor operators
Op de werkvloer wordt van medewerkers verwacht dat ze goed communiceren. Dit is essentieel voor het vervullen van hun rol in de organisatie. Je hebt echter vaak te maken met taal- en cultuurverschillen binnen een bedrijf, waardoor dit het extra lastig kan maken. Tijdens de training Communicatie op de Werkvloer zal vooral geoefend worden en gekeken worden naar de eigen praktijk. Dit doen we door echte bedrijfseigen casussen/scenario’s mee te nemen.
Zo is het voor een medewerker nodig om een goede ploegenoverdracht bij te wonen of te geven. Tijdens de cursus Communicatie op de Werkvloer wordt aandacht besteed aan hoe je actief luistert naar leidinggevenden en collega’s. Daarbij leer je hoe je op de juiste manier een duidelijke boodschap overbrengt en anderen kan overtuigen.
Tot slot wordt communiceren via communicatiehulpmiddelen en -kanalen behandeld, bijvoorbeeld hoe medewerkers moeten communiceren tussen scherm- en veldoperator. Denk hierbij ook aan het communiceren via werk- en storingsrapportages.
Hoe worden werknemers tijdens de cursus Communicatie op de Werkvloer getraind?
De training Communiceren op de werkvloer voor operators bestaat uit 1 of 2 dagen. Deelnemers oefenen met praktijkoefeningen, e-learnings met bijbehorende theorietoetsen en een beoordeling van de afsluitende casus. Wanneer deze met een voldoende zijn afgerond, ontvangt de deelnemer een Cbt-certificaat.
Tijdens de trainingsdagen wordt veel geoefend worden met casussen uit de praktijk. Dit gebeurt door bedrijfseigen scenario’s mee te nemen in de cursus Communicatie op de Werkvloer en die in groepsverband door te nemen. Door de vormgeving van de training en dat deze direct aansluit op de praktische toepasbaarheid is het meenemen van het geleerde uit de cursus Communicatie op de Werkvloer naar de praktijk een logisch gevolg.
Programma training Communicatie op de Werkvloer voor operators
De volgende onderwerpen komen tijdens de training Communicatie op de Werkvloer aan bod:
- Gesprekstechnieken
- Feedback geven en ontvangen
- Assertiviteit
- Omgaan met weerstand & conflictbeheersing
- Ploegenoverdracht en -overname
- Veiligheid en communicatie
- Werkoverleg/ teamoverleg
- Communicatiehulpmiddelen en -kanalen (bijvoorbeeld communicatie tussen scherm- en veldoperator door middel van een walkietalkie, maar ook het communiceren via werk- en storingsrapportages)
De cursus Communicatie op de Werkvloer wordt in overleg gepland en vindt plaats op eigen bedrijfslocatie of op kantoor. De groepsgrootte van een training is maximaal 12 deelnemers.
Studieduur en kosten cursus Communicatie op de werkvloer
Het volgen van de training Communicatie op de Werkvloer kost 1 of 2 dagen (afhankelijk van de mate van oefening).
- Studieduur: 1 of 2 dagen
- Kosten: op aanvraag
- Niveau: mbo-niveau 2/ mbo-niveau 3